Om Offroad

Biltrial er en ferdighetsdisiplin som handler om å kjøre avgrensede baner med et gitt antall porter med varierende vanskelighetsgrad som skal forseres i riktig retning og rekkefølge. Hastigheten er som regel lav men de tekniske utfordringene er desto større og det hender ofte at biler blir stående fast eller velter. Bilene er heldigvis godt sikret slik at et velt sjelden gjør skade på annet enn litt karosseri og førerens stolthet.

Aust- og Vest Agder har flere førere i blandt de beste i Norge og Europa.

I biltrial inndeles bilene i flere klasser, og kjøres i hovedsak etter et internasjonalt biltrialreglement. Bilene deles inn i følgende klasser : original, standard, modified, pro-modified og prototype.

Inndelingen går på hvor mye bilene er ombygd. F.eks så skal bilene i original klassen være originale med unntak av bur og evt. sveist diff bak.

I standard klassen tillates små endringer som f.eks litt større hjul, bruk av sperrer i begge aksler, bytte av motor og fjerning av støtfangere.

Modified er i dag den klassen med flest deltakere. Her kan det meste bygges om, men det stilles krav til at ramme og karosseri skal være tilnærmet originalt. Ellers kan det byttes aksler, motor, drivverk, hjul m.m.

Pro-modified er ganske likt modified, men her tillates ennå litt mer modifiseringer som f.eks styrebrems og portalaksler. Her stilles ikke heller like strenge krav til gjenkjennelighetsverdien på bilen det bygges på.

Den "frieste" klassen i biltrial er prototype. Dette er biler som er helt "hjemmelaget" ofte bare et rørbygg. Her kjøres med styring på begge aksler, portalaksler, ubegrenset hjulstørrelse, styrebrems, og er biler som klatrer og kryper i det tøffeste terrenget.

NMK Kristiansand sine biltrialførere kjører lokale løp/cuper, Norgescup, Nordisk Mesterskap og Europeisk Mesterskap og har gode meritter å vise til.

Videre kjøres det i flere grener innenfor offroad i Norge. Vi har offroadcross som i prinsippet er ekstrem bilcross med biltrialbiler. Det kjøres monsterrace og formula offroad.

I formula offroad kjøres det med "hjemmelagede" rørbygg, store amerikanske v8 ofte 1000 hk +- og store padledekk for og kunne få bra grep i sand. Konkurransene her kjøres i tilnærmet loddrette vegger med grus og sand.